Tuesday, June 9, 2009

Kalau Dah Jodoh.....

"wedding of the year 2009"

"Ape kabo kome? Lame beno tak dengor ceghiter...ni Ucu nelepon nih nak kabo Ucu nak kawin 7 haghibulan nih. Datang ler yerr"

Isteriku tergamam. Panggilan telefon daripada Ucu (adik arwah bapa mertuaku) di Slim River kali ini benar-benar mengejutkan kami. Kata-katanya menjadi perbincangan hangat dalam keluarga. Cepat sahaja berita ini tersebar. Masing-masing bersungguh-sungguh untuk datang ke majlis perkahwinan Ucu...Kami tertanya-tanya siapa agaknya yang akan menjadi 'Pak Usu' kami. Akhirnya pada 6hb jun kami ke Slim River 2 kereta...Bertolak dari kl jam 4.00 petang, kami tiba di rumah Ucu jam 6.30 petang setelah berhenti menjamu selera di pekan Slim River dan solat Asar.

Malam itu, suasana sangat meriah. Mak mertuaku, isteriku serta adik beradik yang lain mengorek cerita daripada Ucu. Ucu nampak bersahaja, tapi sedikit malu-malu. Mak Yang (kakak Ucu) juga nampak ceria.

Keesokan harinya, majlis berlangsung dengan meriah. Aku dan sepupu-sepupu lelaki yang lain sibuk menjadi penanggah, sementara orang perempuan dengan persiapan di rumah...Ucu hidup bujang bersama Mak Yang dan akhirnya bertemu jodoh setelah usianya menjangkau 60 tahun. Dalam hati kecilku berkata," kalau dah jodoh....". Moga Allah kekalkan jodoh Ucu Halimah dan Pak Usu Jalal sehingga ke akhirat.

Moga juga sesiapa sahaja yang dilanda masalah dalam rumahtangganya, diberikan jalan keluar dan penyelesaian yang terbaik oleh Allah SWT.

Ya Allah, tautkan hatiku dan isteriku dengan tautan mahabbah, mawaddah dan rahmahMu. Jauhkan apa jua perkara yang boleh merosakkan hubungan kami berdua di dunia dan akhirat.

4 comments:

Fairy said...

hmmm...semoga bhgia hingga akhir hayat....tersentuh la bce cite2 cmni..:D

Antara Mata, Hati dan Minda Perkasa said...

Salam Idz,

Bagaimana sekarang... hyno mcmana?

Persidangan meja bulat berlangsung lagi?.... apa dia yer?
mcm sebelum izdhr exit dulu...

bacalah blog

http://mindaperkasa.blogspot.com/2009/06/singa-di-zoo-kecoh-lagi.html

Robinson Unau said...

nice post!
put my rivendellious link here and i'll link u.leave a note there when u'r done.tq

Leadership Developmant Training said...

salam sukses gan, bagi2 motivasi .,
Pikiran yang positiv dan tindakan yang positiv akan membawamu pada hasil yang positiv.,.
ditunggu kunjungan baliknya gan .,.