Thursday, March 19, 2009

RAJA DALAM DIRI


"Eh, selipar aku takde..Rasanya tadi letak kat sini. Alamak, camner ni?"

"Belasah jelah selipar sesapa..Sape suruh ambik selipar aku.."

"Eh, jangan. Tu selipar orang. Mana boleh amik selipar orang. Balik kaki ayam jelah"

"Gila ke? Panas terik nih, kotor pulak tuh. Amik je, selipar sesapa. Kalau tak pun amik je terompah masjid tuh."

"Jangan, tak baik."

Aku yakin, setiap orang pasti pernah melalui situasi ini. Entah daripada mana datangnya suara itu, tetapi ia sentiasa membisik kepada kita untuk menentukan pilihan tindakan kita. Pertarungan itu sering berlaku dalam diri kita. Kadangkala yang 'putih' menang, kadangkala pula si 'merah' menguasai. Tapi itulah hakikatnya dalam kehidupan.."Kata HATI" sering mengiangkan kita dan membisikkan sesuatu.

Kebelakangan ini, aku sering dihantui bisikan tersebut. Entah kenapa ada rasa tidak selesa dalam hati yang sentiasa membisik kepadaku. Aku mula rasa tidak enak dan berfikir panjang dengan apa yang aku lalui sekarang. Malam ini rasa itu menjadi semakin kuat...Aku perlu lakukan sesuatu untuk masa depanku..Ini kerana aku teringat salah satu kaedah untuk menjadi 'magnet' yang hebat agar dapat menarik perkara baik dalam diri yang dinukilkan dalam buku THE SECRETS...

"jadikan indeks rasa tenang hati untuk menentukan benar atau salahnya tindakanmu"

Andai hati tidak tenang, pasti ada yang tidak kena dengan apa yang kita sedang lakukan. Nabi SAW sendiri menyatakan bahawa untuk mengetahui sesuatu perkara itu dosa atau tidak, cukuplah hati menjadi penentu awalnya...

Ya, ALLAH, aku cukup tidak tenang dengan situasi sekarang...Bimbinglah daku, pimpinlah daku ke jalan lurusMU.....

1 comment:

ASYIQ said...

Salam ziarah kali pertama...blog yg berisi. Teruskan berkarya.